10.09.22

Kunstnersamtale: “Susurro: Poetisk kvinnelighet”

Belkis Ramírez "Consume with care"
Belkis Ramírez "Consume with care"

Kunstnersamtale: SUSURRO: Poetisk kvinnelighet

Sted: Rogaland Kunstsenter, Nytorget 17, 4013 Stavanger

Tidspunkt: lørdag 10. september kl. 16:00-18:00

Presentasjoner av:
Inés Tolentino
Belkis Ramírez
Citlally Miranda
Scherezade García
Raquel Paiewonsky
Juan Carlos Ditrén Flores og María Elena Ditrén Flores

 

Velkommen til en hyggelig ettermiddag med litt forfriskninger og den unike muligheten til å høre om kunstpraksisen til de dominikanske kunstnerne Inés Tolentino, Belkis Ramírez, Citlally Miranda, Scherezade García og Raquel Paiewonsky!

Kunstnerne deltar i utstillingen “SUSURRO: Poetisk kvinnelighet” ved Rogaland Kunstsenter, og er den første som inngår i et utvekslingsprosjekt mellom Rogaland Kunstsenter og CulturArte i Den dominikanske republikk.

Kuratorene for utstillingen, Juan Carlos Ditrén Flores og María Elena Ditrén Flores, vil fortelle om sin kuratoriske tilnærming til “SUSURRO: Poetisk kvinnelighet”.

Etterpå blir det mulig å prate direkte med kunstnerne og kuratorene.

 

Program

16:00 Kurator Juan Carlos Ditrén Flores og María Elena Ditrén Flores introduserer utvekslingsprosjektet “SUSURRO: Poetisk kvinnelighet”
16:15 Kunstnerpresentasjoner
17:30 Diskusjon og forfriskninger
18:00 Slutt

 

Presentasjonene vil foregå på engelsk.

 

Om kunstnerne

Inés Tolentino (1963)
Hun ble født i Santo Domingo, i Den dominikanske republikk. Hun utviklet sitt talent og arbeid i Paris. Hun tilhører 80- tallsgenerasjonen. Hun har en mastergrad i plastisk – og kunstvitenskap fra Sorbonne. Maleriene hennes prøver å finne historiens rom gjennom intime og hverdagslige objektet. Hun har mottatt flere anerkjennelser for sitt kunstnerskap:

  • Hennes kunst ble høyt verdsatt ved “Den 8. moderne maleriutstilling i Frankrike” (1983)
  • Hennes kunst fikk omtale av juryen for “XXVII International Painting Festival of Cagnes-Sur-Mer” (1995)
  • Hun fikk 2. pris (tegningskategori) ved “IX Ibero-American Art Biennale Domecq” i México (1994)
  • Ærverdig omtale på “X International Biennial of Valparaíso” (1991)

Belkis Ramírez (1957 -2019)
Hun har bodd og jobbet i Santo Domingo og New York. Hun ble uteksaminert fra arkitektur og grafisk design, begge ved det Autonome Universitetet i Santo Domingo, studerte gravering i Chavón i Den dominikanske republikk og ved San José-universitetet i Costa Rica. Hun har blitt tildelt forskjellige priser, stipender og kunstneropphold. Hennes arbeid er å finne i nasjonale og internasjonale publikasjoner og samlinger, og har blitt utstilt nasjonalt og internasjonalt, blant annet:

  • “Caribbean: Crossroads of the World”; New York, Miami USA).
  • “Move the Rock” (Collective Quintapata); Santo Domingo (DR), Lima (Peru), Buenos Aires(Argentina), Miami (USA), Mexico
  • “55 Venezia-biennalen” (med Quintapata Collective); Venezia (Italia)
  • “11 Biennale of Havana” (Collective Quintapata); Havana (Cuba)
  • “I International Triennial of the Caribbean”; Santo Domingo (DR)
  • “Insular Horizons”; Gran Canaria, Tenerife (Spania), Den dominikanske republikk, Martinique, Cuba
  • “1 Poligraphic Triennial of San Juan Latin America and the Caribbean”; Puerto Rico
  • “Kreyol Factory”; Paris (Frankrike)
  • “Samtidskunst, Afrika, Karibien, Stillehavet”; Santo Domingo (DR)
  • “XIX E. León Jiménez Art Contest”; Den dominikanske republikk
  • “ARCO’02”; Madrid (Spania)
  • “Ettercolumbus.com”; Norge
  • “Belkis Ramírez, Uutforsket Karibia”; Valencia (Spania), Miami (USA)
  • “Portraits: 2000 years of Latin American Portraits”; New York (USA)
  • “Myths of the Caribbean”; Havana (Cuba)
  • “VI Biennal of Havana”; (Cuba)
  • “Insular Caribbean, Exclusion, Fragmentation and Paradise”; Badajoz (Spania)
  • “Africus, I Biennial of Arts of Johannesburg”; Sør-Afrika
  • “Modern and Contemporary Art of the Dominican Republic”; New York (USA)

Citlally Miranda (1970)
En dominikansk tverrfaglig kunstner som blander tegning, maleri, installasjon, intervensjoner, opptredener, videokunst, og lydkunst. Hun begynte sin kunstneriske dannesle fra tidlig alder. Hun har deltatt i workshops og fått undervisning innen visuell kunst, tegning, maleri, teater og dans ved skolen Bellas Artes. Hun har hatt flere separat- og gruppeutstillinger:

Separatutstillinger:

  • “Sinetica”; Kulturell Senter av Spania, Santo Domingo (RD)
  • “Medium” på Ramón Oviedo Art Room, kultursekretær, Santo Domingo (RD)
  • “Bilder av det ubevisste” Museum Casa de Tostado, Santo Domingo, RD
  • “Citally Miranda” utstilling av tegninger og malerier, Lisa Kirkman Gallery, Cabarete (DR).

Gruppeutstillinger:

  • “On the Flight of Drawing”; Museum of Modern Art, Santo Domingo (DR)
  • “SMOG Opptreden video-dans” i samarbeid med Awilda Polanco, Moderne Evolusjonært Laboratorium, Santo Domingo (DR)
  • “International Video Art Exhibition”, DVD-Prosjekt, Santo Domingo (DR)
  • Opptrådte ved International Meeting and Art Action, (DR)
  • “Caribe Synthesis” MAM (DR)

Scherezade García (1966)
Hun er en tverrfaglig billedkunstner født i Santo Domingo i Den dominikanske republikk og bosatte seg senere i New York. I sitt arbeid tar hun for seg samtidens allegorier om historie og prosesser for kolonisering og politikk, noe som ofte vekker minner fra fjerne hjem og de håp og drømmer som følger med å plante røtter i et nytt land. Ved å kollektivt involvere forfedres minner i sin studiebaserte offentlige intervensjon og praksis undersøker hun kvasi-mytiske portretter av migrasjon og kulturell kolonisering.

Henne siste offentlige oppdrag fra Columbia University, “The Liquid Highway”, ble presentert i juni 2016 på Miller Theatre. García er for tiden representert av Lyle O Reitzel Gallery (Santo Domingo og New York). Hun er medlem av fakultetet til Parsons School of Design i New York.

Raquel Paiewonsky (1969)
Hun ble født i Puerto Plata i Den dominikanske republikk. Mellom 1991-2001 bodde hun i New York hvor hun studerte kunst og begynte å jobbe med maleri, skulptur, utstillinger og fotografering. I flere kunstverk kombineres mer enn ett av disse mediene. For tiden bor hun og arbeider i Santo Domingo. Hennes verk har blitt vist i flere land:

  • “El atlas del empio, 55”. utgave av Venezia-biennalen 2013 sammen med Quintapata Collective; Venezia (Italia).
  • “im-Propia”, individuell utstilling organisert av Spanias kultursenter Santo Domingo CCESD.
  • “2012 Crissis…” Latin-Amerika kunst og konfrontasjon 1970-2010 Palace of Fine Arts Museum. México DF.
  • “53 Venezia-biennalen” Kuratert av Gerardo Mosquera, 2010; Mundus Novus.
  • “Mover la Roca”, utstilling med gruppen av samtidskunstnere Quintapata, kuratert av Fernando Castro. CCE Santo Domingo, Lima, Miami, Buenos Aires og Mexico by.
  • “Global Caraibes”, Miami, Paris og San Juan, Martinique.
  • “Vibrations Caraibes,” Museum of Monteparnesse, Paris.
  • “Ansikt til ansikt”. Daros-samlingen. Daros-Latin America Colletion, Zürich, Sveits.
  • “Synspunkter” – Daros-Latinoamérica Colletion, Museum Bochum, Tyskland.
  • “Infinite Island”, Brooklyn Museum, Brooklyn, New York.

Hun har deltatt på biennale VIII, IX og XXI i Havana, Cuba og i X Biennalen i Cuenca, Ecuador og III Biennalen til verdens ende i Ushuaia, Argentina. Siden 2008 har hun vært en del av Quintapata-kollektivet sammen med Belkis Ramírez, Pascal Maccariello og Jorge Pineda, med den hensikt å lage felles prosjekter som fremmer kunst og kunstnerisk utrykk fra Den dominikanske republikk, og som skaper bånd mellom ulike sammenhenger og rom.

 

Om kuratorene

María Elena Ditrén
Hun ble utdannet innen interiørdesign og dekorasjon fra UNPHU, Den dominikanske republikk og fra School of Arts and Crafts i Valencia, Spania; samt en grad i kunsthistorie fra Universitetet i Valencia, Spania og kandidat til doktor i kunst, fra Polytechnic University of Valencia, Spania. Hun har diplomer i museografi fra PUCMM, Den dominikanske republikk, og i kulturindustrier fra FLACSO, Den dominikanske republikk.

Hun har gjennomført en rekke kurs og workshops både i Den dominikanske republikk og i utlandet, som i Spania, Argentina, Ecuador og Bolivia. Eksempler:

  • “The Financing of Fine Arts and Cultural Assets: Special Reference to the State as Patron”. Spanias kulturråd. Córdoba, Argentina;
  • Organisering av midlertidige utstillinger, spansk samarbeid, Santa Cruz, Bolivia; Museologi, International Museum of Museums (ICOM).
  • Dominikanske komiteen. Santo Domingo, Den dominikanske republikk; og spesialitet i didaktisk metodikk.
  • Valencian generalitat. Institutt for okkupasjon. Valencia, Spania
  • Uavhengig kurator for utstillinger. Institutt for kunsthistorie. Fakultet for B.B.A.A. fra Polytechnic University of Valencia, Spania
  • kurs om Museologi og ledelse og markedsføring av kulturhus. Fakultet for økonomi: Polytechnic University of Valencia, Spania.

Fra september 2004 til august 2020 jobbet hun som direktør for Museum of Modern Art Santo Domingo, Den dominikanske republikk. Samtidig arbeidet hun som professor ved fakultetet for kunst ved det Autonome universitetet i Santo Domingo (UASD), hvor hun også har koordinert master i ledelse av kulturelle og kreative næringer, og profesjonaliserende master i visuell kunst.

Hun var koordinator for organisasjonskomiteen for “International Triennial of the Caribbean”, Santo Domingo 2010. Hun var også koordinator for organisasjonskomiteen for nasjonal visuell kunstbiennale 28, 27, 26, 25, 24 og 23 i Santo Domingo i Den dominikanske republikk. I tillegg har hun deltatt som jurymedlem i viktige konkurranser, og har arbeidet som kurator for anerkjente utstillinger, både nasjonale og internasjonale.

Hun er for tiden direktør for Art and Culture Foundation (CulturArte), professor og koordinator for profesjonaliserende master i visuell kunst ved det Autonome universitetet i Santo Domingo (UASD) og arbeider også som uavhengig kurator.

 

Juan Carlos Ditrén
Han ble født i Santo Domingo, Den dominikanske republikk. Han har utdannelse i arkitektur fra Ibero-American University (UNIBE) i hjemlandet og en doktorgradskandidat i arkitektur fra Polytechnic University of Valencia (UPV) i Spania. For tiden forfølger han en master i visuell kunst ved det Autonome universitetet i Santo Domingo (UASD). Siden 2015 har han arbeidet med sine doktorgradsstudier innen kulturforvaltning og kunstkuratering.

Ditrén ser på det å skrive som en helbredende øvelse, ved å fortelle om menneskelige, nære historier som går i dypet av menneskets sjel. Han har lest fra historiene sine på litterære begivenheter og i radioprogrammer som kulturkommentator. I sitt behov for å uttrykke seg med ord har han tatt kurs i kreativ skriving og motejournalistikk.

 

Om “SUSURRO: Poetisk kvinnelighet”

Kampen for kvinners rettigheter og deres kamp for likestilling har pågått i mer enn to århundrer. Globale forbedringer er oppnådd, men rettferdiggjørelse av deres grunnleggende rettigheter og eliminering av ulikhet i de sosiale, politiske og kulturelle areaner fortsetter fremdeles. Dessverre er vold i hjemmet, ulikhet i sysselsettingen og generelle begrensninger av kvinners likeverdige deltakelse på forskjellige samfunnsarenaer, samt den knappe anerkjennelsen av deres bidrag, fortsatt “vårt daglige brød”. I mange land finnes tvangsekteskap, begrenset tilgang til utdanning og ekskludering av kvinner i samfunnet til tross for at de representerer halvparten av verdens befolkning.

Disse begrensningene er tydelige på et internasjonalt nivå og hindrer kvinners fulle deltakelse i forskjellige arenaer, inkludert den kunstneriske. Når det gjelder Den dominikanske republikk har denne hevngjerrige kampen oppmuntret kvinner fra ulike kreative felt til å heve stemmen for denne saken. Et konseptuelt rop stiger nå til værs, som et lite HVISK, fra denne karibiske halvøya. En forpliktelse som motiverer dem til å fremme forslag som bidrar til rettferdighet, inkludering, likestilling, og det elementære spørsmålet om kunstens rolle i disse spørsmålene; å innta et engasjert standpunkt mot den lokale og globale virkeligheten, presentert som et presserende sosialt behov som krever handling.

Under disse omstendighetene kan vi forstå arbeidet til mange dominikanske kunstnere som tar opp spørsmål knyttet til det feminine universet, som parforhold, identitet og kjønnsvold, migrasjonsprosesser -relatert til fattigdom og prostitusjon-, samt andre aspekter som henspiller på det menneskelige. tilstand generelt. I dette prosjektet blir alle disse temaene behandlet på en spesiell måte, som samler arbeidet til Belkis Ramírez, Citlally Miranda, Inés Tolentino, Raquel Paiewonsky og Scherezade García, og som presenterer kunstnerskapet til fem dominikanske samtidskunstnere, som adresserer med sine kunstverk forskjellige visjoner, perspektiver og virkeligheter innenfor temaet kvinner for å etablere en diakron diskusjon. Prosjektet inkluderer installasjon, fotografi, video, maleri, tresnitt og tegning.

Kreasjoner førte noen ganger til fordømmelser, med den hensikt å skape bevissthet og søke etter løsninger som motvirker brudd på kvinner rettigheter rundt om i verden. Et problem som har forårsaket at dagens samfunn står overfor en viktig sosial urett, i makromessig forstand, i form av vold i forskjellige varianter som i dag gjør at Den dominikanske republikk har svimlende tall knyttet til vold i hjemmet.

Problemer knyttet til å snakke om denne ‘ubetalte sosiale gjelden’ adresseres kunstnerisk av disse fem kvinnelige kunsterne, i en flergenerasjonsdialog med sterke stemmer fra Karibia, og som hvisker realiteter og historier fra sine egne og andres erfaringer. Hensikten er å bidra til en global kursendring og på den måten bidra til å hjelpe og hylle alle kvinner utsatt for urett.


Juan Carlos Ditrén Flores & María Elena Ditrén Flores

Kuratorer

 

Bidragsytere: Stavanger kommune, Banco BHD, Excel Group, Corripio Editorial og Kvinnedepartementet

________

English

“WHISPER: Poetics of Femininity”

The struggle for women’s rights and their quest for gender equality has been going on for more than two centuries. global achievements have been obtained, however, the vindication of their fundamental rights and the elimination of inequality in the social, political and cultural spheres still continues. Unfortunately, domestic violence, inequality in employment and, in general, the limitations to their active and equal participation in the different spheres of society, as well as the scarce recognition of their contributions, continue to be “our daily bread”. In many countries, compulsory marriage, limited access to education and the non-inclusion of women in society are still in force, despite the fact that they represent half of the world’s population.

These restrictions are evident at international level, preventing their full participation in the different spaces of integration, including the artistic. In the case of the Dominican Republic, this vindictive struggle has encouraged women from different creative sectors to raise their voices in favor of this cause. A conceptual cry that rises, like a small WHISPER, from this Caribbean half-island. A commitment that motivates them to raise proposals promoting equity, inclusion and equality, from the elementary question of the role of art in these issues; to assume a committed stance against this local and global reality, presented to us as an urgency, turning into a social need for response.

Under these circumstances, we can understand the work of many Dominican artists who address issues related to the feminine universe, such as couple relationships, identity and gender violence, migratory processes -related to poverty and prostitution-, as well as other aspects alluding the human condition in general. In this project, all these themes are dealt with in a special way, which brings together the work of Belkis Ramírez, Citlally Miranda, Inés Tolentino, Raquel Paiewonsky and Scherezade García, presenting the vision of five contemporary Dominican artists, approaching through their works the theme of women -from different perspectives and realities – and establishing a diachronic dialogue. These works include installation, photography, video, painting, woodcut and drawing.

Creations sometimes turned into denunciations, with the intention of creating awareness and searching for solutions to the violation of women and girls’ rights around the world. An urging problem that has caused that contemporary society faces an important social scourge, in a macro sense, translated into violence in its different variants and that today makes the Dominican Republic face staggering numbers of domestic violence.

Problems speaking of an unpaid social debt, masterfully addressed by these five women, in a multigenerational dialogue, who become great voices from the Caribbean, which whisper realities and stories from their own microcosm and from others’, intentionally exhibited to contribute to the global discourse and, in some way, to constitute an offering and homage to the violated woman…

 

Juan Carlos Ditrén Flores & María Elena Ditrén Flores

Curators

 

Sponsors:  Stavanger kommune, Banco BHD, Excel Group, Corripio Editorial and the Ministry of Women

 

_________

Spanish

“Susurro: poéticas de la feminidad”

Más de dos siglos lleva la lucha por los derechos de las mujeres y su búsqueda de equidad de género. Muchos son los logros que llevan consigo, sin embargo, globalmente aún continúa la reivindicación de sus derechos fundamentales y de la eliminación de la desigualdad en el plano social, político y cultural. Lastimosamente la violencia intrafamiliar, la desigualdad en los empleos y, en general, las limitantes para su participación, activa y equitativa en las diferentes esferas de la sociedad, así como el escaso reconocimiento de sus aportes, continúan siendo “el pan nuestro de cada día”. En muchos países todavía sigue vigente el matrimonio obligatorio, el acceso limitado a la educación y la no inclusión social de las mujeres, a pesar de que suman la mitad de los habitantes del planeta.

En el plano internacional son evidentes estas restricciones, que impiden su participación plena en los distintos espacios de integración, incluyendo el artístico. En el caso de República Dominicana esa lucha reivindicativa ha incitado a mujeres de diferentes sectores creativos a alzar sus voces a favor de esta causa. Un grito conceptual que se levanta, como un pequeño SUSURRO, desde esta media isla del Caribe. Un compromiso que las motiva a enarbolar propuestas que promueven la equidad, la inclusión y la igualdad, a partir de la cuestionante elemental del papel del arte ante estas circunstancias, y a asumir una postura comprometida frente a esta realidad global y local que se nos plantea como una urgencia, que cobra forma en una necesidad social de respuesta.

Ante estas circunstancias podemos entender la obra de muchas artistas dominicanas que abordan temas relativos al universo femenino; tales como las relaciones de pareja, la identidad y la violencia de género, los proceso migratorios -relacionados con la pobreza y la prostitución-, así como otros aspectos alusivos a la condición humana en general. Temas todos tratados de manera especial en este proyecto, que reúne la obra de Belkis Ramírez, Citlally Miranda, Inés Tolentino, Raquel Paiewonsky y Scherezade García; presentando la visión de cinco artistas contemporáneas dominicanas, que abordan a través de sus obras -desde diferentes perspectivas y realidades- el tema de la mujer, estableciendo un diálogo diacrónico que incluye instalación, fotografía, video, pintura, xilografía y dibujo.

Creaciones convertidas en ocasiones en denuncias, con la intención de crear conciencia y de aportar en la búsqueda de soluciones ante la vulneración de los derechos de las mujeres y niñas de todo el planeta. Problemas que hablan de una deuda social no saldada, abordados magistralmente por estas cinco mujeres, que, en un diálogo multigeneracional, se convierten en grandes voces que desde el Caribe susurran realidades e historias del microcosmos propio y ajeno, presentadas con la intención de sumar en el discurso global y que, de algún modo, se constituyen en ofrenda y homenaje a la mujer violentada…

 

Juan Carlos Ditrén Flores & María Elena Ditrén Flores

Curadores

 

Con el auspicio de Stavanger kommune, Banco BHD, el Ministerio de la Mujer, Excel y Editora Corripio